Online Szoba

Az exkluzív tartalmak eléréséhez, kérem kattintson a 'Belépés' gombra.

 

 

 



A pillanat megélése

 

CÉL: Minél többet megélni életünk aktuális pillanataiból. Mivel olyan korban élük, ami tele van elterelő ingerekkel, a múlt miatti rágódás, a jövő miatti aggódás vagy a "bárcsak máshol, másokkal lennék most" élmény átélése sokak számára okoz szorongást. Mindig csinálunk valamit és kevés időt fektetünk az elcsendesedés és nyugalom gyakorlásába. A munkahelyen a vakációról ábrándozunk, vakáción az íróasztalunkon felhalmozódó munka miatt aggódunk. Nem méltányoljuk az élő jelen pillanatot. A buddhizmus ezt a sajátosságot "majom elmének nevezi" - tudatunk úgy ugrándozik mint egy majom egyik fáról a másikra. Ha több kontrollt akarunk érezni, ki kell szállnunk gondolataink áramlásából. Ez annak realizálásával érhető el, hogy tudatosítjuk: "nem vagyok egyenlő a gondolataimmal". Ezzel máris gondolataink megfigyelőivé válunk és azok ítéletektől mentes, aktiv formálóivá válhatunk. Ez csökkenti a stresszt, növeli a boldogságot és az empátiás készségünket. Mások visszajelzéseit velünk kapcsolatban kevésbé fenyegetőnek éljük át. Több kielégítő kapcsolatra tehetünk szert.

IDŐ: 5-10 perc

ELSŐ LÉPÉS: Válasszon ki egy tevékenységet, amelynek végzése közben túl sokat koncentrál a feladatra, önmagára és ez rontja teljesítményét (autóvezetés, tánc, nyilvános beszéd stb.)

MÁSODIK LÉPÉS: Fókuszát helyezze kívülre. Ahelyett, hogy belső történéseire, gondolataira koncentrálna, figyelje meg a szobát, a környezetet. Ez lehet a zene, az emberek vagy a tárgyak elrendezése.

HARMADIK LÉPÉS: Közvetlen élményét ne kapcsolja hozzá önbecsüléséhez. A társas elutasítás esetleges jeleit (pl. nevetés) így nem fogja fenyegetésként megélni. Ne vonatkoztassa a dolgot önmagára, inkább a "kint"-re koncentráljon.

NEGYEDIK LÉPÉS: Végül, csak csinálja, amit csinálnia kell, anélkül, hogy gondolataiban elveszne, értelmezési zsákutcákba hajtana be. Ne értékelje önmagát, mert az befelé viszi csak el, adjon engedélyt önmagának a reflexió későbbi behozására. Most csak tegye a dolgát és figyelje a külső visszaigazolásokat, mások reakcióit. Így ahelyett, hogy az aggódás belső börtönébe zárná magát, valójában szabadon engedi önmagát, így képessé válik arra, hogy teljesebben megélje a pillanatot. (És több energiája is marad, amit az azonnali önmarcangolás eltörlése által lesz képes felszabadítani.)

©Minden jog fenntartva - Polyánki Balázs - 2015